Recruitment marketing specialisten
Hoe kom jij aan nieuw personeel? Het ene bedrijf belt een recruiter. Het andere bedrijf heeft een HR afdeling. Of plaats jij je vacatures op jobboards? Maak je een campagne via Social Media? Elk bedrijf is anders. Wij begrijpen dat. Onze recruitment marketing campagnes gaan uit van trial and error. Jij weet wie je wil aannemen. Wij maken een plan. Op welke jobboards is deze persoon vindbaar, welke social media gebruikt deze persoon of welke zoektermen in Google gebruikt hij. Vanuit hier gaan we testen. Welke boodschap is belangrijk voor de kandidaat? Is hij op zoek naar doorgroeimogelijkheden. Of wil hij of zij juist bepaalde vrijheden? Met de recruitment marketing campagnes ontwikkel je een duurzame oplossing voor jouw personeelsprobleem.
Wat is recruitment marketing
Een goede vraag. ‘Wat is Recruitment marketing?’. Wikipedia heeft er een mooie definitie voor. Het zijn strategieën en tactieken die een werkgever inzet om aan nieuw personeel te komen. Wanneer je zoekt naar recruitment marketing, kom je veel verschillende partijen tegen. En die verschillende partijen bieden volledig andere diensten. Wij gaan proberen je wat overzicht te bieden. Het is namelijk allemaal een stuk simpeler dan je denkt.
Oké. Je hebt recruiters. Recruiters worden ingehuurd door, vaak grote, bedrijven. Hun taak: geschikte kandidaten aanleveren voor openstaande vacatures. Dan heb je vacaturemarketing, recruitmentmarketing óf jobmarketing. Als je het hier over hebt, heb je het over algemeen over campagnes die moeten zorgen voor nieuw personeel. Deze campagnes kunnen zijn via Facebook, Instagram, LinkedIn, Google Ads, radio & tv, Twitter, Snapchat, TikTok, indeed of miljoenen andere jobboards. Er zijn veel recruitment marketing bureaus, maar er is eigenlijk niemand die het doet zoals Workload het doet.
Recruitment marketing bureau
Wij hebben als Recruitment marketing bureau een wat bijzondere aanpak. En eigenlijk is ‘bijzonder’ niet eens het juiste woord, want wij vinden dat dit de enige manier zou kunnen zijn. Het vertrekpunt van de campagnes is altijd de input van de opdrachtgever. Jouw bedrijf in dit geval. Wat voor bedrijf zijn jullie? Wat voor personeel hebben jullie nu en wat voor personeel past hierbij? Waarom zou een kandidaat bij jullie willen werken? Op welke kanalen denk je dat jouw toekomstige personeel actief is? Zijn ze op LinkedIn, welke jobboards gebruiken ze, etc.
Vanuit deze informatie, jullie informatie dus, ontwikkelen wij deconcept campagnes. Dit is vanaf nu het vertrekpunt. We zoeken uit waar jullie doelgroep is en op deze kanalen ontwikkelen we doelgroepen en campagnes. Omdat we in de eerste stap al het materiaal hebben opgevraagd, denk aan foto’s van personeel of video’s over het bedrijf, kunnen we deze vermaken tot advertentiemateriaal. Je krijgt nu een aantal linkjes van conceptcampagnes. Bij jouw ‘GO’ staan ze direct live.
Vanaf hier begint het grote testen. Zoals we vaker zeggen: we verkopen geen wonderen. Misschien denken we jouw doelgroep het beste te bereiken via LinkedIn, maar is Snapchat een betere combi. Of denken we jouw potentiële kandidaten over te halen met argumenten op basis van salaris of arbeidsvoorwaarden, maar komt iemand juist om hele andere redenen werken. Al deze zaken willen we testen via de advertentiematerialen. En zo worden de campagnes, beetje bij beetje, steeds beter. Steeds effectiever.
Recruitment marketing voor recruiters
Ja, dit klinkt bijzonder. Recruitment marketing voor recruiters. Kunnen we je uitleggen. Onze campagnes zijn inmiddels zo succesvol gebleken, dat wij steeds vaker door recruiters worden ingeschakeld om hen te helpen met hun campagnes. Dus de recruiter wordt gebeld door een bedrijf met de vraag een openstaande vacature te vervullen. Wij maken vervolgens een plannetje, op basis van de informatie die de recruiter heeft verkregen. Dit plannetje sturen we naar de recruiter en we gaan aan de slag met optimaliseren.
We zeggen wel eens: we beloven geen wonderen. Dat is niet voor niets. In moeilijke markten zijn we namelijk ook effectief; we kunnen alleen niets garanderen. Zo hebben we voor een werkvoorbereiderscampagne 3 maanden écht moeten testen en experimenteren voordat we wezenlijk effect hadden. Deze partij nam al jaren 2 á 3 werkvoorbereiders via een recruiter aan. Dat is een behoorlijke jaarlijkse fee. Na 3 maanden testen hebben we de eerste twee sollicitatiegesprekken kunnen realiseren. Hiervan is er een aangenomen. De campagne is vanaf hier steeds beter gaan presteren. Zo heeft deze partij in het tweede jaar van de samenwerking al 3 werkvoorbereiders aangetrokken. Voor een niet te vergelijken prijs!
2023
Maar wat zijn de trends in 2023? Zie dat in ons artikel Recruitment marketing kansen 2023. Dit artikel is geschreven door een zeer bijzondere gastschrijver. Iets met AI! Over kansen gesproken 😉